#10 – Leven en werken aan boord van de Tres Hombres

Leven en werken aan boord van een zeilschip is natuurlijk heel anders dan thuis en op kantoor. Een paar vragen aan de bemanning van de tres Hombres.

Wie zijn er aan boord van de Tres Hombres?

Lammert Osinga, kapitein: ‘De vaste bemanning bestaat uit vijf mensen. Als kapitein ben ik eindverantwoordelijk voor alles en iedereen aan boord. Samen met de eerste en tweede stuurman zorgen ik voor de navigatie. De bootsman is verantwoordelijk voor het onderhoud van het schip. Hij stuurt ook de matrozen aan. De kok is het vijfde lid van de bemanning. Naast de vaste bemanning is er ruimte voor tien (leerling) matrozen.’

Hoe ziet een werkdag aan boord eruit?

Lammert: ‘Het schip vaart dag en nacht, dus we werken met twee ploegen. Overdag is het zes uur werken en dan zes uur rusten. ‘s Nachts is het vier uur werken en dan vier uur rusten. Dat klinkt zwaar, maar als we eenmaal zeilen en als het niet stormt, hebben we eigenlijk alleen een roerganger nodig en iemand op de uitkijk. De anderen zijn ondertussen bezig met onderhoud aan het schip of ze krijgen les in navigatie, meteorologie of zeilen. De methoden waarmee we zeilen lijken erg op die van oude zeevaart. Natuurijk is er ook genoeg tijd voor ontspanning. Als het windstil is gaan we lekker zwemmen!’

Wat eten jullie aan boord?

‘De kok zorgt elke dag voor een lekkere en gezonde maaltijd. We hebben geen koelkast aan boord, maar in de koele proviandruimte onder de kombuis blijven verse groenten best lang goed. We eten ook wel groenten en vlees uit blik, en pasta en rijst. Vaak hebben we geluk en eten we verse vis. We vangen best wel eens grote vissen, zoals tonijn. Lekker! Alcohol drinken we niet aan boord, want we moeten altijd helder zijn. Als we eenmaal aankomen in de haven, smaakt een biertje extra lekker.’

Wat als jullie zeeziek zijn, of erger?

Lammert: ‘Iedereen kan zeeziek worden, maar meestal wordt dat minder naarmate je langer vaart. Als het nodig is, kan ik wonden verbinden en hechtingen zetten. Als het ernstiger is, moet ik bellen met de wal. Een arts vertelt me dan welke medicijnen uit de standaard scheepsapotheek ik aan zieke bemanningsleden kan geven. Als het nog ernstiger word, dan hangt het er vanaf hoever we uit de kust zijn. Als iemand midden op de oceaan ernstig gewond zou raken, dan moeten we doen wat we kunnen. En we moeten hopen dat er een sneller schip langs komt om de zieke of gewonde snel naar wal kan brengen. Maar zoiets is nog nooit gebeurd hoor!’

Leuk om te weten:

  • Dat zeevaarders vroeger vaak scheurbuik kregen, was het gevolg van vitaminegebrek. Lees verderop meer over hoe het er vroeger aan toeging!
  • De kok op de Tres Hombres draait geen nachtdiensten. Matrozen bakken ’s nachts het brood voor de volgende dag.
  • De Tres Hombres heeft geen internetverbinding dus de bemanning kan midden op de oceaan niet op Facebook en WhatsApp.
  • Je kunt zelf ook als (leerling) matroos meevaren op de Tres Hombres.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *