#8 – Metamorfoses van zeilend transportschip Tres Hombres

De Tres Hombres is een 32 meter lange schoenerbrik, ook wel brigantijn genoemd. Dit schip vervoert de cacaobonen die Chocolatemakers gebruikt vanuit de Dominicaanse republiek. Het is (nu nog) het enige zeilende transportschip ter wereld! Maar… de Tres Hombres is niet altijd een zeilschip geweest!

Een schip met een derde leven

Oorspronkelijk was het schip een gewone Duitse vissersboot, zonder zeilen. In de Tweede Wereldoorlog werd ze gebruikt als mijnenveger vanwege haar houten romp. Daarna lag ze een hele tijd werkloos in een zijhaven in Delft. In 2007 werd ze door een samenloop van omstandigheden herontdekt door de oprichters van Fair Transport: Jorne, Arjen en Andreas, de Tres Hombres. Gelukkig maar! Sinds december 2009 beleeft ze nieuwe avonturen als motorloos zeilend vrachtschip.

‘Hee, de Tres Hombres! Jullie komen vast voor het schip hiernaast he? Nou, jullie hebben geluk!’

Toeval bestaat niet

Jorne: ’Wij waren in 2007 een keer onderweg naar onze coach in Rotterdam. Onderweg wilden we nog even langs het Scheveningse strand, maar ineens schoven er wolken voor de zon. We besloten om dan maar in Delft een terrasje te pakken. Ik herinnerde me toen een oud schip, dat ergens in een haven lag. Dit schip lag naast het schip van mijn oude wiskundeleraar. Deze man wist wel dat wij de zeilende vrachtvaart terug wilden brengen, dus toen hij ons zag aankomen riep hij: ‘Hee, de Tres Hombres! Jullie komen vast voor het schip hiernaast he? Nou, jullie hebben geluk, want de eigenaren zijn er eens per maand en ze zijn er nu.’

Metamorfose

‘De koop was snel gesloten, maar toen begon het eigenlijk pas… Wij zagen de mooie lijnen van het schip en de prachtige romp van composiet, maar iemand anders zou het schip waarschijnlijk een wrak genoemd hebben. Er moest ontzéttend veel gebeuren! Als eerste hebben we natuurlijk de motor eruit gehaald. Daarna hebben we de helft van het staal- en houtwerk vervangen, de kiel vernieuwd, een nieuw roer geplaatst, 20 ton ballast verwijderd en nog veel meer. Je kunt het zo gek niet bedenken, of we hebben het gedaan. Het mooiste moment was toen we de twee masten op het schip konden zetten!’

Vrijwilligers

‘Zo hebben we 2,5 jaar gewerkt met vrijwilligers uit binnen en buitenland. We werkten met zo’n twintig man per dag. Verhalen over dit project gingen van mond tot mond. Er kwamen zelfs mensen uit Alaska om te helpen!

Op een rijtje

  • Inhoud vrachtruim 55 vierkante meter
  • Pallets capaciteit: 20-30
  • Bemanning: 5 bemanningsleden en 10 matrozen/leerlingen
  • Totale lengte: 32 meter
  • Lengte van het dek: 25 meter
  • Breedste punt: 6.40 meter
  • Diepgang: 3.00 meter (geladen)

Leuk om te weten:

  • Smokkelaars en piraten kozen vroeger ook vaak voor een brigantijn als schip.
  • Het standaardtuig van de Tres Hombres bestaat uit 12 zeilen.
  • De Tres Hombres heeft zo’n 20 zeilen als letterlijk alle zeilen worden bijgezet.
  • Om al die zeilen te heisen en te bedienen is er zo’n 5000 meter touw op en aan het schip.
  • Op de hoogte blijven? Volg de Tres Hombres op Facebook.

3 gedachten over “#8 – Metamorfoses van zeilend transportschip Tres Hombres”

  1. Beste mannen en vrouwen van de wind,
    Ik ben door de Franse zender TV 5 Monde van jullie ondernemingen in kennis gebracht. Geweldig! Wat spreekt dat tot de verbeelding…
    In de jaren 90 heb ik ooit een reportage op de Nederlandse TV gezien van een eigenzinnige kapitein die een stalen zeilend vrachtschip had waarmee hij met windkracht de baren wilde bezeilen. Met veel moeite had hij een onervaren Portugese matroos aan boord gekregen die eigenlijk een goedkoop reisje naar de Canarische eilanden wilde. Ze verstonden elkaar amper en gingen vanuit Delft (het schip kon maar net door de Schie) met die bestemming door de golf van Biskaje waar ze in zwaar weer terecht kwamen. Alles was gefilmd! De matroos kon niks, lag lijkbleek in z’n kooi. Door het oog van de naald op bestemming aangekomen waar de lading niet gelost mocht worden omdat de papieren niet in orde waren. De ene ellende op de andere volgde. De matroos was met de noorderzon vertrokken, de cameraman hield het niet meer langer uit. Het schip lag daar in de haven, schulden liepen op, film hield op en nooit meer iets van gehoord. Hebben jullie hier ooit iets over gehoord?
    Hoe dan ook, echt zo’n zeeverhaal! Keep the sails tight! Hoy

    1. Hoi Dick,
      Ja! Dat klinkt als een echt goed zeeverhaal. Nee, helaas weet ik hier niets van. Flarden van het verhaal zijn ook zeker voor de Tres Hombres van toepassing 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *