# 9 – De reis en het ruim

De Tres Hombres zeilt via de Europa kust en de Atlantische eilanden naar het Caribisch gebied en Amerika om onderweg allerlei goederen in te laden en af te leveren. Kapitein Lammert Osinga vertelt.

De route van de Tres Hombres

‘Het langste stuk dat de Tres Hombres aan een stuk vaart, is de oversteek van de Atlantische Oceaan. We varen dan het stuk tussen Kaap Verde (voor de kust van Senegal) en Barbados, een Carbisch eiland. Dit stuk loopt ongeveer recht over de evenaar. Vanaf daar varen we onder andere naar de Dominicaanse Republiek voor cacaobonen.’

Vanuit Europa

‘Dat we zo’n zeven maanden onderweg zijn vanaf het moment dat we vertrekken uit Nederland, komt doordat we zowel in Europa als in Midden-Amerika diverse havens bezoeken om goederen af te leveren en op te halen. Meestal blijven we dan zo’n twee weken in de haven liggen voordat we weer verder varen. Dan ontmoeten we allerlei mensen, hartstikke leuk!’

De grote oversteek

Lammert: ‘Toen we vorig najaar vertrokken, zijn we eerst van Den Helder naar Noorwegen gevaren om bakkeljauw op te halen. Daarna hebben we in Frankrijk wijn opgehaald en verder de oude handelsroute naar Portugal gevolgd. In La Palma hebben we twee vaten Tres Hombres rum ingeladen. Vanaf daar zijn we naar Kaap Verde gevaren en hebben we de oversteek gemaakt naar Brazilië. Daar waren na 17 dagen.’

Avontuur in de amazone

‘In Brazilië was het even spannend. Hier zijn we een heel stuk het amazone gebied ingevaren om biologische Franse wijn af te leveren bij iemand die in de slowfood movement zit. Hij vond de wijn geweldig dus waarschijnlijk hebben we volgend jaar op de heenweg het ruim vol met die Franse wijn. Dat zou goed zijn, want tot nogtoe was het ruim op de heenweg steeds bijna leeg. Het Amazonegebied invaren was geen probleem, maar de terugweg was pittig. Het water is smal en we moesten opkruisen, dus dat was continu hard werken en opletten. We konden eigenlijk niet rusten en hebben veel slaap gemist! Ik heb bijna twee dagen niet geslapen!’

In Amerika

‘De reis ging verder via Granada naar de Dominicaanse Republiek waar de cacaobonen voor Chocolatemakers opgehaald zijn en vervolgens langs Bermuda en de Azoren. Prachtige groene eilanden, waar nu ook de biologische revolutie begint. De grote oversteek bracht ons via Engeland terug in Amsterdam. Met een tjokvol ruim!’

Wat zit er in het ruim?

‘Wat de Tres Hombres in het ruim heeft wisselt nogal eens. In het Caribisch gebied laadt de bemanning producten in die daar groeien of die daar lokaal geproduceerd zijn. Behalve cacao zijn dit bijvoorbeeld specerijen, thee van de azoren, koffie en rum. Dankzij de Tres Hombres is er ook voor het eerst sinds 100 jaar weer per zeilschip vervoerde koffie verkrijgbaar. Een echte mijlpaal! Ook binnen Europa vervoeren we veel; Franse wijn, stokvis, hout uit Noorwegen, Engels bier.’

Rum in het ruim

In de zestiende eeuw, toen de belastingen werden ingevoerd, nam de illegale handel in rum enorm toe. In het Engels noemde men dit ‘rum running’. De Tres Hombres volgt in grote lijnen dezelfde route als de vroegere illegale handelaars. Het verschil is natuurlijk dat het nu allemaal legaal gebeurt. Sinds 2014 vervoert de Tres Hombres vanuit de Cariben speciaal voor haar geproduceerde rum. De vaten met deze limited edition rum worden met de hand in het schip geladen en blijven zo’n twee maanden aan boord. De Tres Hombres is eigenlijk de eerste rum runner sinds een paarhonderd jaar!

Dat het er in de vroegere handelsvaart met zeeschepen een stuk minder prettig aan toe ging dan nu, lees je hier.

Leuk om te weten:

  • De topsnelheid van de Tres Hombres is 12 knopen. Dat is ongeveer 20 km per uur. Dezelfde gemiddelde snelheid als een klein vrachtschip.
  • Het spreekwoord ‘Wie appelen vaart, wie appelen eet’ gaat niet op voor de bemanning van de Tres Hombres. Er wordt dus niet van de lading gesnoept! Maar de bemanning krijgt van de vrachteigenaren bijvoorbeeld wel eens extra chocolade cadeau.
  • Je kunt de Tres Hombres op internet goed volgen via Facebook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *